Ons onderwijs

Op De Lens kennen we 11 groepen die onderverdeeld zijn in drie bouwen:
• de onderbouw: groep 1 -2-3
• de middenbouw: groep 4 - 5
• de bovenbouw: groep 6-7-8

Op de Lens is veel aandacht voor sociaal-emotioneel leren. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen vormt de basis. Van belang daarbij is: oog hebben voor elke leerling, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. 

Ten aanzien van het leren van onze kinderen zetten we sterk in op basisvaardigheden als lezen, taal en rekenen. Er is een gedifferentieerd aanbod in lesstof en instructie waardoor we elk kind (passend) onderwijs kunnen bieden. Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang: 

  • Aandacht en begeleiding voor élk kind
  • Een kwaliteitsvolle instructie verzorgen
  • Interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs
  • Onderwijs op maat geven: differentiëren
  • Gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend)
  • Leerlingen zelfstandig en samen laten werken

Om onze pedagogische en didactische ambities zo goed mogelijk waar te kunnen maken, werken wij op De Lens in basisgroepen en op momenten van de dag groepsdoorbrekend. Het is onze ambitie om elke leerling de aandacht en begeleiding te geven die hij/zij nodig heeft.

Door ons onderwijs op momenten anders te organiseren kunnen we nog meer maatwerk neerzetten en aan onderwijsbehoeften van kinderen tegemoetkomen. Daarnaast werken we met kinderen aan zelfstandigheid en maken we de kinderen meer eigenaar van hun eigen leerproces.

Onze kinderen vinden het een prettige manier van werken en we merken een hogere betrokkenheid. Binnen deze manier van werken is er zeker ook sprake van structuur; we hebben  schoolbrede routines en afspraken.

Naast aandacht voor de basisvakken en de sociaal emotionele ontwikkeling is er ook aandacht voor wereldoriëntatie en de creatieve en muzische vakken. Dat doen we middels thematisch onderwijs. Ook is er dagelijks aandacht voor persoonlijkheidsontwikkeling en het sociaal-emotioneel leren. Dit is een zorg van het hele team. Niet alleen een half uur per week omdat het op het rooster staat, maar door middel van continu aandacht hiervoor vanaf het moment van binnenkomst tot het moment dat de leerling de school verlaat.

De Lens is een katholieke basisschool. Dit is o.a. zichtbaar in de structurele aandacht voor respect, waarden en normen.